Hvis du er flåteeier eller ansvarlig for et selskap med mange biler, er flåtesikkerhet en av dine høyeste prioriteringer. Sikkerheten til sjåførene dine, sikkerheten til kjøretøyene dine og sikkerheten til maskiner og utstyr. I den rekkefølgen!
Men hvorfor? Hvorfor trenger du å være ekstra oppmerksom på sikkerheten til flåten utover det loven krever? Og hva kan du gjøre for å forbedre sikkerheten?
Vi svarer på disse spørsmålene og andre ting, pluss at vi har tatt med en praktisk sjekkliste som du kan bruke til å danne grunnlaget for en sikrere flåte i 2021.
Firmasjåfører er oftere involvert i ulykker
Sikkerhet i kommersielle kjøretøy i Europa har kommet langt, spesielt når vi snakker om vogntog. Mellom 2001 og 2011 falt antall dødsfall som involverte vogntog i EU med 42%. En forbedring som hovedsakelig er drevet av bedre føreropplæring og sikrere lastebiler.
Men faktum er at fordi flåtesjåførene dine kjører flere mil og kjører oftere, har de en større risiko enn den gjennomsnittlige trafikanten. Som flåtesjef er sjåførene dine viktigste aktivum, og det er viktig å sikre dem på best mulig måte.
Kostnaden for ulykker på flåten
I USA har man et samlet tall for gjennomsnittskostnadene for en ulykke på en flåte, men i Europa, der hvert land rapporterer om disse kostnadene forskjellig, er bildet litt mer blandet. Men det er noen data på dette takket være en studie fra 2016 fra Loughborough University i Storbritannia.
I den lave enden av skalaen, hvis et kjøretøy i flåten er involvert i en kollisjon og ingen er skadet, kommer Sverige billigst ut med € 1.276, og Polen er det dyreste med € 16.095. I verste fall, hvor en ulykke innebærer et dødsfall, er Slovakia det laveste med et estimat på € 700.000. Østerrike er øverst på listen med et kostnadsoverslag på hele € 3 millioner.
Så flåteulykker er dyre, og alt du kan gjøre for å forbedre flåtsikkerheten, beskytter ikke bare sjåførene dine (og andre trafikanter) – det er også bra for bunnlinjen.
Men hva kan du gjøre for å forbedre flåtsikkerheten? Her er våre forslag på 6 viktige punkter!
1. Lag en sikkerhetsplan spesielt for firmabilene dine
Før du gjør noe, enten det er å flytte en sofa eller implementere en sikkerhetsplan for en flåte på 500 biler, husk hva Maersk McKinney Møller sier:
“Ingen tap skal ramme oss, som kan unngås med betimelig forsiktighet”
Ja, det høres kanskje ut som en klisje, men hvis flere mennesker levde etter det, ville nok mange ting i livet gått mye lettere. Å bruke tid på planlegging før du handler, betyr at du har noe å følge og noe å sammenligne med.
Så hva skal en slik sikkerhetsplan inneholde?
Selvfølgelig avhenger det av virksomheten din, men det trenger ikke å være for komplisert. Involver så mange mennesker som du tror du trenger for å utarbeide planen. Det er også en god ide å snakke med sjåførene dine og høre eventuelle forslag eller bekymringer de måtte ha.
Tross alt er det de som vil være mest involvert i planen.
Hvis du ikke allerede har en, er det sannsynligvis en god tid å utvikle en bestemt sikkerhetspolicy og deretter begynne å kartlegge alle de variable elementene som trengs for å få den til å fungere.
Her er en sjekkliste for å komme i gang!
-
Har dere en sikkerhetspolicy?
- Vedlikehold – og hvem har ansvaret for dette?
-
Opplæring. Hvem har ansvaret for opplæring av sjåførene?
- Belønning. Har du et belønningssystem, og hvem har ansvaret for dette?
- Hvilken leder har ansvaret for sikkerheten til flåten?
- Hvilke verktøy har dere for å øke flåtesikkerheten? Bruker dere GPS-sporing?
Utfør forebyggende vedlikehold
Ikke bare sparer forebyggende vedlikehold deg penger – det er også utrolig viktig for sikkerheten til bilene dine, og enda viktigere, sjåførene dine.
Å ha en proaktiv tilnærming til vedlikehold av biler og maskiner betyr at du er i stand til å avverge problemer før de oppstår. Hvis du ikke allerede har en, bør du vurdere å legge til en vedlikeholdssjef i teamet ditt. Denne personen må være ansvarlig for å planlegge all service og vedlikehold av firmabilene, lage tidsplaner og for eksempel motta tilbakemelding fra sjåførene. Hvis kostnadene ved å ansette en dedikert person til dette er å strekke den litt, er det også en oppgave som kan outsources. Det viktigste er at ansvaret ligger et sted.
Er du lei av å lese og vil du helst snakke med noen?
{{cta(‘974ff7c1-ef65-4445-834a-6477b985669d’)}}
Planlegge vedlikehold
Du bør også prøve å planlegge … det uforutsigbare. Stol på oss, det er ikke så vanskelig.
Det er slik at du kan lage planer og tidsplaner for vedlikehold, men ting kan alltid skje før neste servicedato. Og den beste måten å avskjære forskjellige små advarselsskilt på er å lytte til sjåførene dine. Ikke bare kan du be dem om små ting, som for eksempel å sjekke oljenivå og dekktrykk, men du kan også få dem til å rapportere alt annet utenom det vanlige. Hvis du vil gjøre kommunikasjonen mellom sjåførene dine og vedlikeholdsteamet så enkelt som mulig, kan du til og med få passende apper til formålet.
Lær opp sjåførene i sikkerhet og oppmerksomhet
Det er ikke bra nok å kaste noen plakater opp på veggen og tenke at nå har du gjort det du kunne. Hvis du vil at sjåførene dine skal ta flåtesikkerheten så alvorlig som de trenger, trenger du et skikkelig opplæringsprogram for flåten.
Det er mange kurs der ute, skreddersydd for bedrifter i alle former og størrelser. Men hvis du vil gjøre ting superrelevante for sjåførene dine, bør du vurdere å lage ditt eget opplæringsmateriell.
“Det er sannsynligvis ikke relevant for meg” er en tanke som ofte går gjennom hodet på kursdeltakerne. Hvis de ser ukjente gatenavn i materialet, kanskje til og med veiskilt fra et annet land, blir de mindre engasjerte og tar det mindre seriøst.
Men hvis du er i stand til å bruke erfaringer og faktiske opptak fra din egen flåte, kan du gjøre ting relevante. Så i stedet for et kurs som snakker om hva du skal gjøre i et generisk veikryss, med en tilfeldig aktør, kan du peke på det spesifikke trafikklyset 2 km oppover veien fra depotet. “Du vet hvor det er, ikke sant? Det med den skarpe høyre svingen?” “Ja, det er det”.
Belønn sjåførene dine
Sjåførene dine liker ikke å bli hakket på. Ingen gjør det. Hvis du bare fokuserer på å gjøre endringer og gi tilbakemelding når ting går galt, vil de oppleve det som negativ oppmerksomhet og bygge en følelse av at det å være “sikkerhetsfokusert” handler om å gjøre sjåførenes liv vanskeligere.
Så i stedet for bare å bruke “pisken”, legg til noen saftige gulrøtter i form av et sjåførbelønningsprogram.
Først må du finne ut hvordan programmet ditt skal se ut og hvordan du vil rulle det ut til sjåførene. Du kan spørre deg selv om ting som:
- Hvor mye vil vi bruke på belønningsprogrammet for flåtesikkerhet?
- Hvor skal belønninger gis?
- Bør belønningsprogrammet kjøre på ubestemt tid?
- Hvem skal “eie” det?
- Hvordan skal vi måle om belønningsprogrammet har vært vellykket?
- Hvordan holder vi sjåførene oppdatert om poengene de har oppnådd?
Når du har satt sammen programmet ditt, er det på tide å se på hvilket flåtedatastyringssystem du vil basere resultatene på. Fokuser på risikofylt atferd som hard bremsing, hastighet, akselerasjon og antall overskridelser per kilometer og belønne god ytelse for disse.
Tenk deretter på hva slags belønning du vil gi sjåførene som kjører tryggest. Dette kan være alt fra ekstra bonuser, gavekort eller poeng som kan innløses til noe annet som en del av et bedriftsarrangement. En annen ting som ofte blir oversett, er den enkleste og billigste.
Anerkjennelse
En enkel “Godt jobbet” og “Tusen takk!” kommer langt. Spesielt hvis det kommer fra toppledelsen.
Vis lederskap og vær et godt eksempel.
For nesten ethvert nytt initiativ i et selskap, avhenger suksess av hvor godt lederne (det er du) tar eierskap og viser retningen. Og når det gjelder sikkerheten til flåten, kan “Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør” egentlig ikke brukes til noe! Hvis du vil forbedre flåtsikkerheten (eller noe annet for den saks skyld), er det opp til deg å øke hastigheten på de nødvendige endringene for å oppnå resultatet.
Og ja – du vil sannsynligvis oppleve motstand. Når du ber noen om å endre måten de gjør ting på, blir de vanligvis presset tilbake. Det er helt naturlig. Så det er ditt ansvar å forklare hvorfor disse endringene er nødvendige og hvordan det til slutt vil være bra for alle involverte.
Benytt deg av teknologi
Mens du kan gjøre noe av dette med Excel-regneark og blyant og papir, gjør du alles liv lettere hvis du er åpen for ny teknologi. Å ha en flåtestyringsløsning og GPS-sporing som sporer alle bevegelsene til firmabilene, gjør det mye mer oppnåelig å oppnå alle disse forbedringene innen flåtesikkerhet.
Hvis du virkelig vil ta sikkerheten på flåten på alvor, må du ha en måte å spore hva sjåførene dine gjør og hvilken status bilen har. Programvare for flåtestyring kan hjelpe deg med å finne problemkjøring og snakke med føreren før det resulterer i en ulykke. På samme måte gir data fra systemet deg det beste bildet av hvem i teamet ditt som kjører mest trygt, og derfor bør de kanskje belønnes.
Hvert av disse punktene, til og med for å sikre at ledelsen går foran med et godt eksempel, blir en mulighet i stedet for en fjern drøm hvis du omfavner teknologi i din tilnærming til å forbedre flåtsikkerheten.
Var denne teksten for lang?
- Utfør forebyggende vedlikehold på kjøretøyet
- Hold sjåførene dine oppdatert med regelmessig sikkerhetstrening
- Skap motivasjon ved å introdusere et belønningsprogram for sikker kjøring
- Sørg for at ledelsen er et godt eksempel
- Innfør GPS-teknologi for å spore kjøretøy og overvåke flåtesikkerhet
Over hele Europa og Nord-Amerika hjelper Fleet Complete flåteforvaltere å holde sine sjåfører og firmakjøretøy trygge med pålitelig, kostnadseffektiv maskinvare og programvare.
Hvis du vil snakke med noen om å forbedre sikkerheten til flåten din, kan du kontakte oss nå!
Ønsker du mer informasjon om løsningene våre?
{{cta(‘974ff7c1-ef65-4445-834a-6477b985669d’)}}