Elektronisk kjørebok

6 måter elektroniske kjørebøker hjelper selskaper gjennom Covid-19

Helt fra starten av Covid-19 har du som bilansvarlig hatt et ekstra viktig ansvar for å sikre kontinuerlig service til kundene under tøffe forhold, samtidig som kostnadene må holdes nede – alt sammen mens regler og begrensninger for sosial distansering må opprettholdes.

Det er ikke en enkel jobb, men det er nettopp derfor alt flere selskaper henvender seg til Fleet Complete for å jobbe lønnsomt og effektivt. Les videre for å oppdage hvordan et system for elektronisk kjørebok kan bidra til å holde bilparken i sjakk gjennom Covid-19.

1. Reduserer bilkostnader

I en tøff økonomisk situasjon er det viktigere enn noensinne å jobbe effektivt og være tilgjengelig i henhold til kundenes behov.

Fleet Completes kjørebok hjelper mer enn 600 000 brukere til å jobbe så effektivt som mulig, med tilgang til viktig data som viser hvordan kjøretøyene brukes.

For eksempel utgjør drivstoffkostnadene 30 % av et selskaps gjennomsnittlige driftskostnader, før de kommer i gang med en elektronisk kjørebok. Selv om du ikke kan påvirke drivstoffprisene, kan du kontrollere bruken, tomgangstiden og aggressiv kjøring, som påvirker drivstofforbruket og dermed kostnadene.

Med et GPS-system installert på bilene blir førene også mer ansvarsfulle og kostnadene av dette reflekteres vanligvis innen en måned.

2. Viser best mulig rute i sanntid

Bygg- eller serviceoppdrag på forskjellige steder utføres raskest gjennom enkel ruteplanlegging med Fleet Completes system for elektronisk kjørebok og flåtestyring. Det samme gjelder selskaper som håndterer levering av varer – spesielt mat og medisinsk utstyr som det er veldig etterspurt i disse tider, det er opp til transportørene å komme seg ut til kunden raskt og effektivt for å utføre jobben eller levere et produkt.

Med GPS-systemet fra Fleet Complete kan du planlegge kjøreruter, velge de raskeste rutene, sjekke sjåførens kjøreatferd og sende oppdateringer til kunden – alt i sanntid.

Ruttplanering

3. Tar kontroll over økonomiske effekter

En endring i virksomheten trenger ikke være en katastrofe hvis du håndterer den proaktivt. Med Fleet Completes prosjektstyringsverktøy kan du enkelt få tilgang til informasjon om bestillinger og eiendeler og utstyr og se alt på en skjerm. Du kan da bruke dataen i det daglige arbeidet ditt. Eksempel:

• Se hvilken sjåfør som er nærmest en jobb, og deleger oppdrag direkte, slik at dere sparer tid og drivstoff
• Overvåke utstyr og eiendeler slik at du ikke sender ut nesten tomme biler (ved leveranser)

4. Mer effektiv drivstoffhåndtering

Drivstoff er en av de største driftskostnadene knyttet til firmabiler – og selv om drivstoffprisene nylig har falt, kan du bruke den elektroniske kjøreboken fra Fleet Complete for å redusere kostnadene enda mer. Vi hjelper deg med å spore og administrere statistikk for drivstofforbruk, bil for bil.

• Drivstoffkostnader kan spores over tid
• Føreradferd registreres, inkludert hard akselerasjon og tomgang
• Planlegg vedlikehold av service for å sikre at kjøretøyene fungerer eksemplarisk hele året

5. Øker sjåførenes sikkerhet og styrker merkevaren

Ved å få tilgang til førenes føreradferd, sier våre kunder at kjøring med firmabiler har blitt mindre kostbart, tryggere og samtidig styrker deres merkevare på veiene, for de selskapene med stripete firmabiler der logoen rask assosieres med kjørestil. Sikker og miljøvennlig kjøring styrker merkevaren der ute, og skremmer ikke potensielle kunder slik råkjøring og stress i trafikken kan gjøre.

Som flåteansvarlig har du også korrekt data om nøyaktig hvor førene har vært i løpet av en periode, noe som er spesielt viktig under Covid-19.

6. Sikrer bedriften mot Skatteetaten

Skatteetaten tar seg ikke fri under pandemien, uten fortsetter med kontroller av bilbruk hos norske selskaper, som vanlig. Kravet på elektronisk kjørebok har altså ikke tatt en pause og med Fleet Complete har du alltid kjørebøkene i orden og unngår risikoen for en skattesmell, så lenge bilene også brukes riktig.

Vi vil selvfølgelig hjelpe deg med skattereglene når du ønsker å komme i gang med elektronisk kjørebok!

{{cta(‘7ae12a4a-a427-4eea-8aff-8459c006d12b’)}}

Related Articles